vrijdag 26 april 2013

Kinderen en gezond eten - te doen?

Onze boys van zes en acht meenemen op mijn nieuw ingeslagen gezonde voedingsweg, dat zou nog eens fantastisch zijn. Maar hoe?

"Het is niet te doen" zuchtte een vriendin van me aan de telefoon. Ze eet zelf gezond, maar zie je kinderen maar eens iets te laten eten wat ze gewoonweg niet lekker vinden. Dwang werkt niet, dus volgens mij is het een kwestie van opsporen; ontdek wat ze qua gezonde opties lekker vinden en de winst ligt voor het grijpen, terwijl het toch gezellig blijft.
En soms worden de successen je in de schoot geworpen. Zoals vanmiddag...




Nat geregend maar blij vanwege de Koningsspelen zaten mijn mannen deze middag in de keuken een spelletje te doen. Eigenlijk was het tijd voor een boterham, maar van animo daarvoor ontbrak ieder spoor. En terwijl ik voor mezelf een maissoepje brouwde vroeg ik al roerend "Zin in een bakje mais, allebei?" En tot mijn verbazing klonk het in koor: "Jááá!"




Ah, dat is er weer één, dacht ik, die schrijven we erbij op het hoe-voed-ik-mijn-kinderen-gezond-lijstje.
 


"Zal ik nu wat tomaatjes in jullie schaaltjes doen?" vroeg ik erna langs mijn neus weg. "Jááá'!" riepen ze samen.




Ik liet het natuurlijk niet blijken, maar ik was verrukt.




Iets anders wat ik inmiddels op mijn kinderen-gezond-lijst heb staan is zelfgemaakt vruchtesap.




Af en toe probeer ik een smaakje uit en soms is het bingo. Zoals de combinatie ananas-kiwi-water. "Heerlijk!" reageerde Leonard, en dronk zo het hele glas leeg. Juichen!




Nog zo'n verworvenheid van de laatste tijd is gebroken lijnzaad (rechter pijl) door de yoghurt. Het is vezelrijk en zit vol met omega-3 vetten, én (heel fijn) je koopt het gewoon bij de DA. Leonard krijgt anderhalve eetlepel door zijn yoghurt en vind het erg lekker. Ook voor de stoelgang is het top.

Ik kan hem ook blij maken met een bakje cashew-noten (linker pijl). Geweldig, want ze zitten boordevol mineralen.




Nu het weer warmer wordt (tenminste, ik blijf hoop houden) kan ik er nog één toevoegen aan de lijst: Vruchtenijsjes maken. Hier lees je hoe. Ideaal, want hoe fijn is het je kinderen blij te maken met een ijsje, waarvan je weet dat het verkapt gezond voedsel is?



En tot slot nog één voor de verzameling: de appel. Eten ze hier graag tijdens het namiddagse tv-uurtje. Oké, het is even een klusje (want ze willen hem in partjes, met schil en de ene met kaneel en de andere weer niet) maar het is een belangrijke bron van voedingsstoffen dus prima.

Ik sta erg open voor suggesties op dit punt, want mijn kinder-gezond lijst uitbreiden zou ik bijna een passie kunnen noemen.

De komende twee weken is het hier mei-vakantie en ga ik me storten op het familievakantieleven. Op 13 mei ben ik er weer!

Fijne dagen & keep up the good work!

11 opmerkingen:

  1. Fijne vakantie! Onze kinderen genieten erg van keuze, dus liefst wat schaaltjes met lekkers. Bospeen, komkommer, tomaatjes, kaas en olijven. Diepvriesfruit mengen met yoghurt of melk in een keukenmachine geeft een soort 'ijs'. De laatste keer probeerde ik het i.p.v. Met zoetigheid (als honing) met veel banaan. Nou dat was nog wennen hoor ;). Ik ben net bezig met afkicken van suiker en op zoek naar goed recepten. Je mist (nou zij missen) erg de knapperigheid, die suiker geeft. Pinda's in de keukenmachine draaien tot pindakaas was een succes. Nu nog andere noten proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent goed bezig, knap hoor. Ik heb je tuinbonen salade gemaakt en viel hier ook in de smaak, ik hou hem erin bedankt voor het heerlijke recept. En ook wil ik je maïssoep eens aan maken lijkt mij ook erg lekker. Fijn dat je kinderen zo enthousiast reageren op zoveel lekkers, hier zijn ze een stuk ouder en word het dus ook moeilijke maar ik als moeder zorg gewoon dat er een goede maaltijd op tafel staat en wat ze verder overdag zelf doen ja dat moet ik loslaten. Ik doe wat ik kan, en ik hoop dat ze dat dan meenenen voor later. Een hele fijne vakantie, groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is erg zoeken. Vooral zonder dwang aanbieden en niet te veel benadrukken dat het gezond is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ons (kinderen zijn inmiddels pubers) heeft het een tijdje gewerkt dat ze zelf de sinaasappels mochten persen (elek.pers) (dus gewoon zelf smeren). En zoon maakte vaak milk-shake (banaan-melk-honing) Had hij op school geleerd en wilde dit ons graag laten merken. 't Blijft lastig!
    Succes! Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je bent toch zeker al lekker op weg :-)
    Hier vinden alle kinderen zelfgemaakte smoothies lekker( zeker de wat zoetige varianten) en zo smokkel ik extra groentjes naar binnen.
    Ook eten ze graag wandelende noten, ehm amandelen dus :-).
    Alle soorten soep gaan hier ook goed naar binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Nelleke,

    Wat ik hier doe, met 3 kleine kids is gewoon een half vergiet veldsla of een kwart vergiet spinazie door een fruit smoothie; kiwi/banaan. Omdat de kleur toch al groen is valt het zowiezo niet op en de smaak van die groenten proef je niet tot nauwlijks.. Ze hebben hier altijd zo'n hekel aan sla, vandaar...

    Succes hoor.

    Groetjes, WIlleke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Nelleke,
    Ik kwam toevallig je blog tegen, ben meteen gaan volgen.

    Zelf ben ik op het moment ook druk bezig met het uitproberen van recepten.Ik heb een broertje van 13 die 'niks lust'. Zijn vlees gaat er makkelijk in maar de groenten blijven over. Mijn zusje (17) houd ook niet van veel dingen, maar ze zijn toch altijd nieuwsgierig als ze bij me langskomen naar wat ik ga koken die avond. Paprika's is er zo een, vinden ze beiden vies. In plaats daarvan gebruik ik zoete punt paprika, was meteen een hit. En in plaats van een ui gebruik in salade/lente uitjes, ook prima.

    Het blijft een kwestie van proberen, laten meehelpen en proeven.

    Groeten,
    Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Nelleke,

    Ik ben moeder van 2 zonen van 5 en 4. Hier werkt het als ik zelf dingen eet, na soms weken en soms maanden willen ze alles proberen. Ze zijn hier helemaal gek op gedroogde moerbeijbessen en gedroogde cranberries (lijkt op krentjes). Ook pijnboompitten en witte amandelen zijn hier helemaal in. Ik doe alles in een bakje door elkaar met stukken appel, noten, besjes en een stukje pure chocola. Ze eten alles op :). Een waar genot. Verder door mee te helpen met koken lusten ze vandaag zelfs spinazie :) (misschien de volgende keer weer niet, dat zien we dan wel weer :)). Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Nelleke,

    Ik heb pas jou weblog gelezen van een kastje per dag... TOP!
    Door jou ben ik nu zelf ook begonnen met dat project en ben vandaag bij dag 4 ;) Het is leuk en voelt goed.
    Ook dit project ga ik zeker volgen!!

    Ik wens jullie een fijne vakantie

    Liefs Simone

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier was!