dinsdag 12 februari 2013

Dag 14 Aubergine salade en gezond broodbeleg

Vandaag eet Frits tussen de middag thuis mee, een uitgelezen aanleiding om me vol overgave te storten op het maken van een gezonde lunch. Het word deze aubergine salade met paprika-salsa, die ik tegen kwam op "Caroline's Blog".

 


Ik vind het opmerkelijk hoe woorden een salade kunnen maken of breken. Paprika-salsa, daar ben ik dus meteen van onder de indruk. Terwijl het gewoon paprikablokjes met wat kappertjes zijn. Tja, ook in recepten-taal is marketing het halve werk. De amerikanen kunnen dat als de beste, vind ik. Wat te denken van Chicken Tenders, in de zin van kipfilet? Of Hickory Smoked Beef Brisket, dat klinkt toch heel anders dan een broodje warm vlees. Zelfs grilled cheese sandwich roept bij mij een rijker beeld op dan wat een tosti eigenlijk omvat.

Terug naar de salade; die was lekker en voelde erg verantwoord als lunch op een doordeweekse dag. Goed voor het lijf maar dus ook voor de psyche, want, zoals Koot & Bie terecht opmerkten: fysiek is ook psychisch!


Maar nu: let's talk gezond broodbeleg. Ik heb ooit twee lekkere hypergezonde broodspread-recepten ontdekt en vandaag ga ik er weer een voorraadje van maken (aangezien ik het me toch al comfortabel heb gemaakt in de keuken). 

De eerste is: Gekruide witte bonenspread. De ingrediƫnten zie je hierboven op de foto, de beschrijving vind je hier.



Ik weet het, deze bonenspread moet het niet van z'n uitstraling hebben, maar hoe fijn is het om je boterhammetje met iets te besmeren waar je lijf je intens dankbaar voor zal zijn, in vergelijk met, laten we zeggen, hagelslag, of salami?! Met alle kruiden erbij is het smaakvol en voedzaam. Ik zeg: Joechee!




De tweede is: Pittige aubergine-spread met sesamzaad. Deze vind ik nog lekkerder dan de bonenspread omdat er veeeel koriander inzit.



En makkelijk dat het is! Dit schaaltje mieter je de oven in en na 45 minuten hoef je er pas wat mee te doen, namelijk alle ingrediƫnten rond te laten draaien in de keukenmachine. That's it. Je vind de beschrijving hier.

Het handigst is de spreads in grote porties te maken en ze dan in te vriezen in kleine bakjes (die ik, niet verder vertellen, tussen de strijkkralendoosjes van de jongens vandaan heb gevist - help, waar is hier de dichtsbijzijnde Xenos?!). Kun je telkens een vers potje pakken.

De prei-inkoop-tip van Tante Dinie bewaar ik nog even als cliffhanger. Morgen meer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je hier was!