maandag 18 maart 2013

De Two Things van week 11!

Geen overbodige luxe hoor, deze wekelijkse  opsomming van mijn gezonde dingen. Het is een broodnodige stok achter de deur, want zonder deze accountability check zou ik me - afgezien van maaltijden - deze week hebben overgegeven aan uitsluitend koffie met koekjes. Maar ja, dat heb ik jaren geprobeerd en dat leverde weinig vitaminen op. Gelukkig heb ik deze week toch intens genoten van mijn dagelijkse cappuccino, maar... heb daarnaast dus trouw mijn Twee Dingen gedaan. Behalve op vrijdag, kijk zelf maar.




1) Eerste poging tot gezond deze week, vormde dit glas met sinaasappel, kiwi, kakivrucht en banaan. Ge-blendert tot een volle, voedzame fruitshake. Met de nadruk op voedzaam; werkelijk, nog uren nadien was er geen trek te bekennen.

2) Aan het einde van de dag nog snel even een biet in de sapcentrifuge gegooid, met peterselie en wortels. Rode biet geeft energie, maakt bloed aan, wekt de eetlust op en is goed verteerbaar, MAAR het sap moet wel worden vermengd worden met ander sap anders kun je last krijgen van: versnelde hartslag en verlamde stembanden (nou ja!).



1) O, wàt een lekkere salade was dit voor de dinsdaglunch. Puh, zo is het geen issue om aan twee gezonde zaken te komen! Vind hier het recept. (met avocado, komkommer, tomaatjes en lente-ui).
Regelmatig zorgt het fotograferen voor enig oponthoud. 'Kunnen we nou lunchen?' roept Frits terwijl ik met een camera boven de salade hang. Aan deze foto kun je zien dat Olivier (8) het ook wel genoeg vond zo langzamerhand.

2) De tweede keer gezond op dinsdag bestond uit een ijzerrijk sapje: daar zorgden de peterselie en venkel wel voor. Dat er zich daarnaast ook een pastinaak in het sapje bevond, is meer dan ik ooit had durven dromen dat ik ooit zou eten, ik bedoel, drinken!



1) Een tuinbonensoepjes; op mijn eigen 'veel groente, weinig water'-manier.
2) Een sapje met rode biet, zoete aardappel, spinazie en ik geloof ook nog wat peterselie 



1) De ochtend begin ik graag met havermout. In mijn quest naar meer groente en fruit gebruik ik de havermout nu dankbaar als goed beginnetje: ik stop er bevroren bessen, frambozen of bramen in (waardoor het meteen op eet-temperatuur komt!) maar ook een handje zaden of noten van het één of ander. 

2)  Sap: spinazie, bleekselderij, peterselie en wortel. Je zou het niet zeggen maar het smaakt erg lekker!




Ach ja, de vrijdag. Het was een dag vol prangende zaken, en het enige wat ik nog snel tussendoor kon nuttigen was een peer. Een tweede item zat er niet in. Soms is het niet anders.

Tot vrijdag!


1 opmerking:

  1. Dag Nelleke,
    Je blogt toch nog wel? Vond het juist zo leuk dat ik je heb teruggevonden!
    hartelijke groet,
    yvonne

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier was!