maandag 20 mei 2013

Nieuw terrein: 3-daagse detox

Mijn voedings-ontdekkingstocht (want dat is wat dit jaar ontegenzeglijk aan het worden is) is in een nieuw gebied terecht gekomen; ik bevind me momenteel in het land van Ontgifting.

Al sinds een paar weken loop ik te zoeken naar een goed moment voor een drie-daagse sapvastenkuur. Telkens lees ik er weer over en het besef dat je weliswaar gezonder kunt eten, maar dat afvalstoffen (in loop der jaren in lijf en darmen opgehoopt) de opname ervan zouden kunnen hinderen, laat me maar niet los. Drie maanden geleden wist ik nog van niets,  nu verlang ik naar zo'n innerlijke lijfelijke schoonmaakbeurt. Loslaten van slakken en afvalstoffen, dat is wat ik heel graag wil.

Dus toen Frits voorstelde om het pinksterweekend met de jongens naar Zeeland te gaan zodat ik in alle rust kon detoxen hier thuis sprong ik een gat in de lucht en bestelde...


 

Deze geheimzinnige doos.




Waar mijn "maaltijden" voor de komende drie dagen uit tevoorschijn kwamen. Compleet met vitaminepreperaten, cranberrie-, citroen-,  en aloe vera-shots. Plus een kleidrankje voor 's avonds.




Op deze manier hoef je je niet bezig te houden met uitdenken, kopen en maken van de sappen (en niet te vergeten het afwassen van de sapmachine 3 x per dag) en dat cadeau heb ik mezelf geschonken. Juist de planning van zo'n sappenkuur vind ik lastig en zo had ik meteen overzicht. Fijn, want rust en ontspanning (laat alles maar losssss)  vormen een belangrijk onderdeel van het ontgiftingsproces. Daar kan ik me nu in alle rust aan overgeven.

Het pakket bestelde ik bij  De Sapmeesters en wordt altijd voor 12.00 uur bezorgd, op de eerste sapdag. Bij mij arriveerde het zelfs om 9.00 uur. Meteen beginnen maar dus!




De dagen ervoor hield ik me aan de voorschriften van het afbouwen en dronk gehoorzaam een groenteshake.



Lunchte met salade.



En at 's avonds met smaak een bord met alleen maar groenten. Ik blijf me verbazen dat ik dit kan!!!!




Eerlijk is eerlijk, op de ochtend van dag 1 voel ik me wankel, licht in mijn hoofd en hevig gestrest. Ik, die altijd begint te bibberen bij te weinig voedsel-inname, die de hele dag door moet eten om energie te genereren, zou ik dit kunnen? Diep ademhalend besluit ik veel te rusten en me niet al te druk te maken. Tomaatjes en komkommer liggen binnen handbereik bij wijze van plan B - wanneer ik dreig flauw te vallen.

Maar na het drinken van het eerste flesje voel ik me goed gevuld en verdwijnt er wat van de spanning. De sappen van De Sapmeesters zijn aan de dikke kant en bevatten wel een halve liter sap per maaltijd.




Die dag geef ik me tevens over aan een ander detox-fenomeen: het doucheritueel met droogborstelen (zie filmpje hier), douchen en afsluiten met een KOUDE douche-massage. Wwhhhaaaa! Is ook he-le-maal niets voor mij. Als er ìemand is die drie kwartier doet over "wennen aan het water" bij een bezoekje aan zee, ben ik dat wel.
.
Maar, mijn verlangen naar ontgifting en innerlijk schonen groeit groter dan mijn aversie tegen koud water. Dus haal ik diep adem en....doe het. Het gaat zo: eerst met de koudedouchestraal de voeten masseren, dan de onderbenen, knieën, armen en, als je het kunt verdragen, de bovenbenen. En dit niet een paar seconden maar een paar minuten!!!
.
Ik kan niet anders zeggen: het voelt weldadig achteraf. En het geeft voldoening! Ik geef mezelf kusjes op de arm van pure trots.





Daarna is het tijd voor een terecht verwenmoment: lekker warme thee. Mag gelukkig, als het maar kruidenthee is. 




En zo breng ik drie dagen door; met sappen, heel veel water, kruidenthee, detox-douche-rituelen, veel lezen, wandelen en rusten. Vandaar mijn blogloze vrijdag - de sociale media, kranten, en tv worden afgeraden. Blik op de natuur is het devies!

Dus neem ik trouw 's ochtends mijn doosje pilletjes en drink 's avonds het kleidrankje, wandel en staar uit het raam naar de vogeltjes die van en naar ons vogelhuisje vliegen.



Als afsluiter en ondersteunend ontgiftingsmiddel neem ik een bad met Himalayazout. Daarna begeef ik me met veel warme kleren, een kruik en een extra deken richting mijn bed. Het is de bedoeling dat je flink gaat zweten om zo afvalstoffen kwijt te raken. Maar, niets van dat alles bij mij, al ben ik wel ontzettend loom en prettig moe. Al met al is zo'n zoutbad een fijne ervaring.


Wat conclusies na deze drie dagen:

- Ik vond het goed te doen, vooral dankzij het feit dat de gewone dagelijkse dingen niet hoefden. Ik heb feestjes gemeden, hoefde niet te koken, te werken of voor anderen te zorgen. Kijk, dan kun je wel wat calorietjes missen (je krijgt nl. maar de helft aan calorieën binnen).

- Het pakket van De Sapmeesters maakte de kuur voor mij overzichtelijk; er zat een duidelijke gebruiksaanwijzing bij, en supplementen & shots werden meegeleverd. Hoe eenvoudig kan het zijn?
Ik vond sommige sappen echter lekker en sommige niet. Het lastigste vond ik dat de sappen uit de koelkast kwamen en dat ligt me niet zo prettig op de maag. Bij zelf persen van sappen is er sprake van kamertemperatuur en kun je maken wat jezelf het lekkerst vind. Maar voor deze eerste keer ben ik blij dat ik het op deze manier heb gedaan.

- Ben ik erg ontgift? Ik weet het niet, ik voel me wel fijner, heb een tintelend gevoel op mijn huid, en voel me schoon. Maar ik vermoed dat er nog wel wat meer komt kijken bij een grondige reiniging van lijf en darmen.



Daarom plak ik er een maandje 'anders eten' achteraan. Hoewel ik de titel van het boek "In 28 dagen van gifbelt naar tempel" nogal onprettig beeldend vind, beschrijft het boek een prima 4-weeks dieet waardoor het lichaam de kans krijgt te ontgiften. Aangezien ik, na deze drie vast-voedsel-loze dagen,  alles lekker vind wat ik in deze boeken tegenkom (humus, tapenade mmm...) lijkt me dit een handig moment om er mee te beginnen.
Het is eigenlijk een veganistisch dieet, maar je mag wel vis en zuivelproducten van geit en schaap. Geen pasta's maar wel ronde bruine rijst. Dat ga ik redden!!


Tot vrijdag!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je hier was!